You are currently viewing Muzyka i wino – duet doskonały! Czyli jak sprawić, żeby degustacja wina była jeszcze przyjemniejsza

Muzyka i wino – duet doskonały! Czyli jak sprawić, żeby degustacja wina była jeszcze przyjemniejsza

Robert Fripp, brytyjski muzyk i kompozytor powiedział kiedyś, że "Muzyka jest winem, który wypełnia kubek ciszy". Muzyka łagodzi obyczaje, potrafi wprowadzić wyjątkowy nastrój, przełamuje lody, redukuje stres, potrafi nas zaskoczyć i zachwycić. Słuchając muzyki doskonale zdajemy sobie sprawę, że droga fal akustycznych nie kończy się na błonie bębenkowej! Wędrując dalej, docierają one do naszego mózgu, gdzie zaczyna się cała magia nadawania im znaczeń i interpretacji.


Efekt torowania: muzyka, która budzi wspomnienia

Na pewno każdy z nas doświadczył nie raz, jak muzyka potrafi silnie oddziaływać na nasz umysł. Na dźwięk ulubionych piosenek natychmiast pojawiają się w naszej głowie wspomnienia. Muzyka potrafi sprawić, że czujemy strach i oczami wyobraźni widzimy poruszające się cienie za oknem. Czujemy zapach i smak ulubionych potraw! Jak to wszystko jest możliwe?

Ten efekt nazywany jest w psychologii torowaniem. Torowanie to aktywizowanie w naszym mózgu konkretnej porcji wiedzy, dzięki czemu łatwiej przychodzą nam do głowy słowa i pojęcia związane właśnie z tą szczególną wiedzą. Słuchając na przykład The Beatles nasze myśli automatycznie będą wędrować nie tylko wokół zespołu, ale również wokół hipisowskich lat 60, dzieci kwiatów, dzwonów i okrągłych okularów.

Muzyka a decyzje zakupowe – czy muzyka w supermarketach może wpływać na nasze preferencje zakupowe?

Tak! Muzyka może wpływać na nasze decyzje zakupowe! Co więcej, może wpływać na to, jakie wino wybierzesz do dzisiejszej kolacji! Przekonali się o tym badacze, którzy wykorzystali efekt torowania w badaniach nad podejmowaniem decyzji dotyczących wyboru konkretnego rodzaju wina.

North, Hargreaves i McKendrick przeprowadzili eksperyment w supermarkecie w dziale z winami, w którym to puszczali dwa rodzaje muzyki: francuską i niemiecką. Wyniki były zaskakujące! Gdy w tle leciała muzyka francuska klienci aż 5 razy częściej decydowali się na zakup win francuskich, w porównaniu do win niemieckich. Gdy z kolei badacze puszczali niemiecki podkład muzyczny – klienci 2 razy częściej kupowali wina niemieckie, a wina francuskie omijali szerokim łukiem.

Badania dotyczące muzyki i jej wpływu na nasze preferencje zakupowe odtwarzane były wielokrotnie, a ich wyniki wskazują, że odpowiednio dobrana muzyka może wpłynąć nie tylko na wybór wina, a nawet na… ilość wydanych pieniędzy w sklepie winiarskim! Może teraz zagadka, dlaczego wciąż wracasz do domu z winem hiszpańskim została odkryta? Być może maczał w tym palce Alvaro Soler i jego hiszpańskie rytmy wciąż lecące w słuchawkach?

Czy muzyka może wpłynąć na odczuwanie smaku wina?

Jeśli muzyka może wpłynąć na to, jakie wino kupujemy, to czy może zadziałać również na nasze zmysły, a konkretnie – na zmysł smaku podczas degustacji?

Brytyjski badacz Adrian North postanowił sprawdzić czy i jak efekt torowania wpływa na ocenę smaku wina. Do badania zaprosił 250 dorosłych ochotników. Uczestnicy badania otrzymali kieliszek czerwonego wina (cabernet sauvignon) lub białego wina (chardonnay), a następnie zostali podzieleni na 5 osobowe grupy. Każda z grup została umieszczona w osobnym pokoju – w każdym rozbrzmiewała inna muzyka. W jednym pokoju (tzw. kontrolnym) muzyka nie była puszczana.

Badacz wcześniej wybrał 4 odpowiednie utwory, które skategoryzował jako muzykę:

  • mocną i ciężką
  • wytworną i elegancką
  • dynamiczną i pełną energii
  • łagodną i subtelną.

Zadaniem uczestników badania było delektowanie się otrzymanym winem, a następnie ocena go, w zależności od pokoju, w skali od 0 do 10 jako:

  • mocne i ciężkie
  • wytworne i eleganckie
  • dynamiczne i pełne energii
  • łagodne i subtelne.

Jesteście ciekawi wyników badania?

Okazało się, że muzyka w znaczącym stopniu wpłynęła na ocenę smaku wina zarówno białego jak i czerwonego! Oceny uczestników były średnio o 37,25% wyższe w sytuacji degustacji wina białego w pokoju z muzyką w porównaniu do oceny tego samego wina w pokoju bez muzyki. W przypadku wina czerwonego wynik ten oscylował wokół 32%.

Czyli np. wino białe, degustowane w pokoju z muzyką wytworną i elegancką, uznawane było przez uczestników badania za bardziej wytworne i eleganckie niż to samo wino kosztowane w pokoju bez muzyki. Co ciekawe, muzyka wpłynęła na ocenę badanych, ale nie wpłynęła na ich preferencje. Muzyka może więc sprawić, że wino czerwone będzie bardziej orzeźwiające przy akompaniamencie skocznej i lekkiej piosenki, ale sama muzyka nie sprawi, że wino nagle będzie nam o wiele bardziej smakować.

Kobieta wąchające czerwone wino podczas słuchania muzyki

Jak wykorzystać efekt torowania w naszym życiu codziennym?

Jesteśmy przekonani, że każdy z nas już niejeden raz wykorzystał efekt torowania w domowym zaciszu. Wystarczy, że podczas degustacji ulubionej lampki wina włączymy w tle naszą ulubioną muzykę, która podkreśli charakter naszego wina! W efekcie, dzięki muzyce, zostaniemy wprowadzeni w dobry nastrój, a nasze ulubione wino będzie smakować nam jeszcze bardziej.